Kim

Tidiga graviditetstecken
 
Jag hittade en lista från familjeliv där 15 tidiga gravidtetstecken beskrivs. Jag har fetmarkerat dom som fick mig att misstänka att jag var gravid. 7 av 15 stämde in på mig. Lite kul att tänka tillbaka på tiden innan plusset. Jag var så säker på att jag hade magkatarr på grund av illamåendet och den stora hungern/suget i magen. Jag har alltid haft oregelbunden mens, så att mensen var sen var inte direkt ovanligt.
 
Men innan jag gick till läkaren för att undersöka mig ville jag utesluta en graviditet. Så jag och min sambo dansade in på ett apotek i Spanien och köpte ett test. Dagen efter, på nyårafton fick vi reda på att jag var gravid. 
 
1. Ömma bröst 
Kändes det som mild tortyr att knäppa på BH:n imorse? Inbillar du dig eller har brösten blivit lite större? Ömma och tunga bröst, mörkare vårtgårdar och tydligare ådror på brösten kan vara ett första tecken på att du är gravid. Använd din allra mest bekväma BH, även på natten, för att undvika extra obehag.

2. Trötthet 
Du somnar framför tv:n och att läsa ens en sida i boken på kvällen är uteslutet. Om du plötsligt känner dig trött och utmattad, kan det vara ett tecken på stigande hormoner i kroppen. För många kvinnor fortsätter tröttheten genom den första trimestern, för att avta i den andra.

3. Illamående 
Graviditetsillamående inträffar tyvärr inte bara på morgonen, utan när som helst på dagen: morgon, middag eller kväll. De flesta gravida kvinnor börjar må illa i vecka 6, men det ebbar i vanliga fall ut under andra trimestern. Det kan vara bra att äta mat som lugnar magen och gärna knapra på något innan man stiger upp ur sängen.

4. Kissnödig
Behöver du plötsligt gå på toa stup i kvarten, även på natten? Det kan bero på att under graviditeten producerar kroppen extra vätska. Det får din blåsa att jobba hårdare och du måste springa på toaletten.

5. Huvudvärk 
Dunkar det i huvudet? Förändringar i hormonerna kan leda till huvudvärk. Om du misstänker att du är gravid så ska du undvika läkemedel med acetylsalicylsyra (som Magnecyl) och ibuprofen. Välj hellre huvudvärkstabletter med paracetamol, men ta dem inte för ofta.

6. Ryggsmärtor 
Har du ont i ländryggen? Om du i vanliga fall inte brukar ha ont i ryggen, kan det vara ett tecken på att ligamenten mjukats upp. Detta fortsätter tyvärr ofta genom hela graviditeten.

7. Magont 
Är det mensvärk eller tecken på en graviditet? Det vara svårt att avgöra. I början av graviditeten växer livmodern hastigt och det kan ge dova, malande smärtor som liknar mensvärk. Ofta gör det ont precis ovanför blygdbenet, i korsryggen eller en kombination. Så länge man inte får några blödningar är smärtorna ofarliga.

8. Matbegär
Om du plötsligt känner ett överväldigande sug efter, säg citron eller saltlakrits, då kan det vara ett tecken på att du är gravid. Eller så är det din hjärna som spelar dig ett spratt. 

9. Förstoppning och uppsvälldhet 
Förra veckan fick du på dig dina stuprörsjeans utan problem, men nu känns magen svullen. Under graviditeten producerar kroppen extra progesteron, vilket påverkar matsmältningssystemet och kan göra att du känner dig svullen eller trög i magen.

10. Humörsvängningar 
Känner du dig som Dr Jekyl och Mr Hyde? När kroppen anpassar sig till alla nya hormoner kan humöret svänga upp och ner. Men lugn, det går över.

11. Förhöjd temperatur
Generellt kan man säga att din basala kroppstemperatur är förhöjd mellan ägglossning och mens. Om den fortsätter att vara förhöjd, kan det bero på att du är gravid. För att kunna tolka temperaturen bör du helst ha mätt den under en längre period.

12. Känslig näsa
Stinker sophinken värre än vanligt? Står du inte ut med lukten av avgaser? Om du får ett känsligare luktsinne eller plötsligt inte tål vissa lukter kan det vara ett tecken på att något växer i magen.

13. Yrsel eller svimning 
Det är inte bara på film som kvinnor svimmar när de är gravida. Lågt blodsocker eller lågt blodtryck kan göra dig yr. Se till att äta och dricka regelbundet.

14. Nidblödning 
Typiskt, nu kom mensen! Eller? Om du bara får en liten blödning och den kanske är några dagar tidig, kan det vara en nidblödning. Vissa kvinnor får en liten blödning som utlöses av att ägget fäster vid livmoderväggen.

15. Försenad mens
Många tidiga tecken på graviditet är också symptom på PMS. Men den mest talande ledtråden för att du faktiskt är gravid är utebliven mens. Om du brukar ha regelbunden mens, så är det dags att köpa ett graviditetstest nu. Det är det enda säkra sättet att verkligen få reda på om det växer en liten bebis där inne!
 
Nedan är en bild på mitt andra test. Då insåg vi att jag verkligen var gravid.